'Het vinden van jouw optimale positie op de fiets is fundamenteel voor prestaties, comfort en om blessures te voorkomen'

Sportief fietsen is nog nooit zo populair geweest


Sinds de uitvinding van de fiets (ongeveer 150 jaar geleden) zijn er meer sportieve fietsers (m/v) dan ooit tevoren. Sportieve fietsers (m/v) lopen in leeftijd uiteen van zeer jong tot oud. De populariteit van sportieve fietsritten en evenementen neemt exponentieel toe.

Het aantal merken en het type fietsen dat beschikbaar is, is nog nooit zo verschillend of breed geweest. En onze keuzes als het gaat om het waarom, wat en hoe we fietsen zijn nog nooit zo gevarieerd geweest.

Het enige wat onveranderd is gebleven is de manier waarop we op de fiets zitten.

We zitten nog steeds op een zadel, trappen met onze voeten en houden het stuur vast met onze handen. Klinkt eenvoudig. En toch is de potentiële variëteit die voortvloeit uit deze vijf contactpunten enorm. Hoe komen we dan tot een gezond en productief compromis van deze contactpunten als het om sportief fietsen gaat?

Geen magische formule!

Ik zie het best vaak als een (duidelijk) fitte fietser (m/v) een prachtige fiets heeft gekocht, maar in een slechte positie rijdt dat het de meeste voordelen van deze (vaak dure) fiets en de uren van training teniet doen.

Het vinden van jouw optimale fietspositie is de beste basis voor jouw prestaties, voor jouw comfort en om vervelende blesures te voorkomen. Daar zit ook meteen iets lastigs aan, er is namelijk geen magische formule hiervoor. Er is zelfs geen sprake van een 'correcte' positie. Veel van de tijd tijdens een bikefit gaat over het vinden van de juiste balans tussen jouw lichaam en de fiets.

Wat de zaken nog ingewikkelder maakt, is het feit dat positie voor de ene sportieve fietser (m/v) belangrijker is dan voor ander.

Geschiedenis


Als je naar oude wielrenfoto's gaat kijken zul je herkennen hoe de fietspositie door de jaren heen is veranderd.

De allereerste publicatie over bikefitting is terug te vinden in 1972 in een manual welke door het Italiaans Olympisch Comité (CONI) werd gepubliceerd. Een groep van 20-jarige Italiaanse talentvolle wielrenners werd als referentie gebruikt hoe je in die tijd optimaal op de fiets moest zitten. De aanname in die tijd was dat ze zo snel konden fietsen doordat ze 'goed' op hun fiets zaten. Deze fietshouding zou door iedereen overgenomen moeten worden.

Na de Italianen kwamen de belgen. Zij namen van 1-zijde de fietsmaten op van wielrenners en vertaalden dit naar X/Y coordinaten. Zo kon iedere lichaamslengte geëxtrapoleerd worden.

De Guimard/Lemond formule


In 1980 was het Cyrille Guimard, directeur sportive van het Renault-Gitane wielerteam (met o.a. Bernard Hinault) die een formule overnam die in die tijd erg populair was.
Deze formule neemt de binnenbeenlengte van de berijder in centimeters en vermenigvuldigt deze met 0,883 om de aanbevolen zadelhoogte te geven. Ook voormalig Tour de France winnaar Greg Lemond nam deze formule over in zijn fietshouding.

Is meten echt weten?

De Guimard/Lemond formule maakt enkele grote aannames. De belangrijkste is dat alle mensen in dezelfde verhoudingen groeien. Als je de mensheid hebt uitgezet in termen van vorm en grootte, bijvoorbeeld de relatie van de beenlengte tot de ruglengte, dan zie je waarschijnlijk een grafiek van de normale verdeling. Maar voor iedereen zal het in verschillende mate uitkomen.

Bijvoorbeeld: een langbenige persoon met een korte rug zou goed zitten op het zadel, maar niet in staat zijn om het stuur comfortabel te bereiken.

Het Retül systeem - dynamisch concept


Andy Pruitt en zijn assistentTodd Carver transformeerde de statische formules naar een dynamisch concept van bikefitting. Andy Pruitt schrijft een van de weinige boeken die de tijd neemt om het concept van bikefit vanuit een dynamisch oogpunt te verkennen. Van de rijder in beweging in plaats van statisch in positie op de fiets.

En het bracht bikefitting in 3D met inachtneming van het frontale vlak, dat wil zeggen, de positie van de rijder gezien vanaf de voorkant.

dynamische bikefit nam geleidelijk de statische metingen over. Hoewel het lang heeft geduurd voordat de datagegevens was geperfectioneerd en de service toegankelijk was voor niet-professionele fietsers.

Mensen kunnen nu terecht bij bikefit studio's om hun fietspositie te laten beoordelen en aanpassen om hen te helpen met prestaties, comfort of het voorkomen van blessures

bron: Bike Fit - Phil Burt | Bikefit - Paul Swift en Katrina Z. Vogel